Окружний адміністративний суд міста Києва постановою у справі № 826/26538/15 зобов’язав Кабінет Міністрів України визначити умови розміру посадового окладу (тарифної ставки) з урахуванням вимог ч. 3 ст. 6 Закону України «Про оплату праці», ч. 3 ст. 96 Кодексу законів про працю України та встановити розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника першого тарифного розряду на рівні, що перевищує розмір мінімальної заробітної плати.
Суд постановив визнати незаконними п. 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» № 731 від 16 вересня 2015 року, якою установлено, що з 1 вересня 2015 р. у штатному розписі посадові оклади (тарифні ставки, ставки заробітної плати) працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду - 1012 гривень (мінімальна заробітна плата, відповідно до внесених Законом № 704-VII змін, з 1 вересня 2015 року становила 1378 грн.).
При прийнятті рішення про задоволення позову суд виходив з наступного.
Заробітна плата працівників бюджетної сфери, у тому числі працівників установ та закладів освіти, розраховується з урахуванням Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298.
Статтею 3 Закону України «Про оплату праці» визначено, що мінімальна заробітна плата – це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може провадитися оплата за виконану працівником місячну, а також погодинну норму праці (обсяг робіт).
Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов'язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.
Згідно з ст.8 Закону України «Про оплату праці» держава здійснює регулювання оплати праці працівників підприємств усіх форм власності шляхом встановлення розміру мінімальної заробітної плати та інших державних норм і гарантій, встановлення умов і розмірів оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, працівників підприємств, установ та організацій, що фінансуються чи дотуються з бюджету.
Однією з таких гарантій є ст. 6 Закону України «Про оплату праці» та ст. 96 Кодексу законів про працю України, що встановлюють принцип формування тарифної сітки на основі тарифної ставки робітника першого розряду (що встановлюється у розмірі, який перевищує законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати) та міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів).
Частиною 2 ст.8 Закону України «Про оплату праці» передбачено обов’язок Кабінету Міністрів України визначити умови розміру оплати праці працівників установ та організацій, що фінансуються з бюджету, тобто розробити на основі законодавчої гарантії механізм її реалізації - затвердження Єдиної тарифної сітки.
Умови визначення розміру оплати праці працівників бюджетної сфери закріплено у постанові КМУ № 1298, якою затверджено Єдину тарифну сітку (Додаток №1) та Схему тарифних розрядів посад керівних, наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників, професіоналів, фахівців та інших працівників бюджетних установ, закладів та організацій (Додаток №2).
Отже, базою розрахунку ставки (окладу) робітника першого розряду виступає розмір мінімальної заробітної плати та тарифна ставка робітника першого розряду встановлюється у розмірі, що перевищує законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про Державний бюджет на 2015 рік» (час виникнення спірних правовідносин) розмір мінімальної заробітної плати становить 1378 грн.
Проте, закріплений в п.1 оскаржуваної постанови КМУ розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду – 1012 грн. є меншим законодавчо визначеному розміру мінімальної заробітної плати.
З огляду на викладене, суд прийшов до висновку, що норми оскаржуваної постанови суперечать вимогам ст. 6 Закону України «Про оплату праці» та ст. 96 Кодексу законів про працю України.
Завантажити постанову суду postanova-sudu-250516.pdf
Юридичний відділ ЦК Профспілки
|