Пленум ЦК Профспілки: зміцнення первинки задля ефективної діяльності
5 грудня 2018 року відбувся пленум ЦК Профспілки з основним питанням розгляду «Про роботу організаційних ланок щодо зміцнення первинних профспілкових організацій, як основи діяльності Профспілки».
Члени ЦК Профспілки з усіх куточків України зібралися обговорити питання зміцнення організації, яка захищає права та гарантії освітян, допомагає розібратися у постійних змінах законодавства, надає юридичну допомогу та підтримку.
Відкриваючи роботу пленуму Голова Профспілки Георгій Труханов поінформував яким чином організація відстоювала видатки на освіту у головному кошторисі країни, що вдалося, а що потребує додаткових зусиль і спільних злагоджених дій усіх профспілкових організацій.
Зокрема, керівник Профспілки відзначив, що в Державному бюджеті видатки на освіту передбачено на рівні 218 мільярдів гривень, або 6,71% від ВВП проти 7% затверджених законом «Про освіту».
Обсяги освітньої субвенції, яку виділено 1288 місцевим бюджетам, передбачено в сумі 61,7 мільярдів гривень, що більше минулого року на 17,3%. Проте, за інформацією з областей та міста Києва додаткова потреба обсягів освітньої становила приблизно 3,0 млрд гривень. І з приводу необхідності її збільшення ЦК Профспілки неодноразово звертався до профільного комітету Верховної Ради України, Уряду, міністерства, ФПУ. Але зміни до цьогорічного бюджету поки не вносилися.
Голова Профспілки зазначив, що у повному обсязі використано освітню субвенцію лише в 100 бюджетах з 1288 і до цього часу стоїть невирішеним питання невикористаних залишків освітньої субвенції. І це на тлі наявної заборгованості із заробітної плати педагогічним працівникам у деяких регіонах, несвоєчасної її виплати, зменшення надбавок за престижність праці тощо.
Із позитивів року, що минає, відзначено і підбиття підсумків виконання Галузевої угоди на 2016 - 2020 роки та внесення до неї змін у зв’язку з прийняттям нової редакції закону «Про освіту» та низки інших законодавчих актів.
Сторони Галузевої угоди – Профспілка і Міністерство – наголошують на неприпустимості утворення залишків освітньої субвенції, привертають увагу сторін колективно-договірного регулювання на необхідності використання цих видатків на оплату праці педпрацівників у максимальних розмірах.
Щодо роботи ЦК Профспілки із проектами законів, було зазначено, що наразі опрацьовано ряд законопроектів, зокрема, вже декілька редакцій проекту закону «Про повну загальну середню освіту», зауваження до яких спрямовано до міністерства, а також до територіальних організацій з метою їх підтримки.
За словами Георгія Труханова, Профспілка наголошує на неприпустимості погіршення трудових і соціально-економічних прав та інтересів працівників закладів загальної середньої освіти при його прийнятті. Окремі з зауважень до цього законопроекту відображено у вимогах учасників Всеукраїнської акції протесту профспілок, що відбулася 17 жовтня. Ці вимоги посеред інших передано делегацією уповноважених представників Віце-прем’єр-міністру України Павлу Розенку.
ЦК Профспілки спрямовано низку звернень особисто до голів усіх депутатських партій, груп та фракцій у Парламенті, до відповідних комітетів з зауваженнями і пропозиціями до проекту Державного бюджету на 2019 рік стосовно забезпечення фінансування освіти в законодавчо передбаченому обсязі, встановлення рівня заробітної плати працівників освіти, збільшення обсягів видатків за окремими бюджетними програмами.
Позитивним є те, що у прийнятому 23 листопада Державному бюджеті на наступний рік є збільшення видатків: освітньої субвенції до 69,6 млрд. гривень, тобто на 7,9 млрд. гривень; для підвищення розмірів оплати праці науково-педагогічних працівників; на фінансове забезпечення та підтримку освітніх та наукових програм, підключення інтернету у сільських школах, придбання шкільних автобусів, будівництво спортивних споруд, басейнів.Передбачено видатки на оновлення матеріально-технічної бази закладів вищої освіти, виділено субвенцію на створення та ремонт спортивних комплексів тощо.
Продовжуючи доповідь заступник Голови Профспілки Любов Гарбаренко підкреслила, що сьогодні особливої уваги потребує первинна профспілкова організація, адже то є серце трудового колективу. Далі мова йшла про імідж Профспілки, новий тип профспілкового лідера, систему профспілкового навчання, вдосконалення форм і методів ведення соціального діалогу на рівні закладу, об’єднаної територіальної громади, району, міста, області.
Також було вказано, за останні роки у більш як 9 тисяч установ і закладів освіти проведено більше 9 тисяч перевірок, під час яких виявлено більше 18 тисяч порушень. Зокрема значна їх частина стосувалася звільнень та переведень робочого часу, часу відпочинку, оплати праці, зміни істотних умов праці, гарантій і компенсацій. Кількість працівників права яких порушено за останні 4 роки становить майже 112 800 осіб.
За допомоги та підтримки Профспілки, її територіальних організацій до відповідальності притягнуто 59 посадових осіб. За останні два роки складено 1 319 позовних заяв та інших процесуальних документів, членам Профспілки надано допомогу у підготовці більше тисячі документів. Представники виборних органів і громадські інспектори праці представляли інтереси у різних державних органах 27 238 членів Профспілки, в тому числі в судах 851 особу, в інших організаціях 26 387. Судами прийнято 546 рішень на користь працівників. І це все не просто цифри, за ними – проблеми і долі наших спілчан, підкреслила Любов Гарбаренко.
Проте існує низка викликів, з якими профспілкові організації мають навчитися справлятися через пошук нових шляхів посилення ефективності дій, спрямованих на захист прав членів профспілок, консолідацію профспілкового руху, збереження його єдності. Це вимагає об’єднання організаційного і фінансового потенціалу, консолідації і координації дій, інформаційного прориву, врахування як традиційних методів боротьби і впливу на соціальних партнерів, так і запровадження нових, неординарних заходів.
Після виступів та обговорення пленум прийняв постанову, у якій виклав подальші кроки щодо збереження та зміцнення первинних профспілкових організацій в закладах освіти, посилення їх ролі в захисті трудових, соціально-економічних прав та інтересів освітян та підсилення усіх напрямів діяльності.
|