Два роки експерти з різних країн, запрошені ЮНЕСКО, обговорювали майбутнє освіти та дійшли висновку, що людству потрібен новий соціальний договір у цій сфері: школа майбутнього має відповідати вимогам часу. Опублікована доповідь ЮНЕСКО, яка містить конкретні рекомендації після двох років роботи експертів.
Глобальна нерівність і нагальна необхідність знову відповісти на питання, чому, як, де і коли ми вчимося, свідчать про те, що освіта поки що не справляється зі своїм завданням допомогти нам сформувати мирне, справедливе та стійке майбутнє.
Школи – опора колективного добробуту
Почнемо з вчителів: вони, на думку експертів ООН, повинні вміти працювати у команді, бути вільними у виборі підходів до навчання, постійно аналізувати результати нових досліджень та підвищувати свою кваліфікацію, а також брати участь у громадських дискусіях.
Школа, як вважають у ЮНЕСКО, має стати освітнім об'єктом, що охороняється, оскільки є опорою соціальної інтеграції, рівності, індивідуального та колективного добробуту. Вона має стати майданчиком, що об'єднує різні групи людей і відкриває їм завдання та можливості, з якими вони не можуть познайомитися в іншому місці.
Будівля школи, її внутрішні приміщення, час роботи, розклад та групи учнів повинні бути реорганізовані таким чином, щоб дозволяти людям працювати разом, схиляти до такої взаємодії.
Цифрові технології, які набувають у навчанні все більш значущу роль, повинні використовуватися для підтримки шкільного процесу, а не на його заміну. Школи повинні стати моделлю того майбутнього, якого ми прагнемо, забезпечуючи права людини і подаючи приклад сталого розвитку.
Вчитися все життя
Люди повинні мати можливість здобувати освіту у будь-який період життя. Для цього, зазначають автори доповіді, потрібно об’єднати природні, створені людиною та віртуальні простори для навчання, використовуючи найкращі сторони кожного з них.
Основну відповідальність за виконання цього завдання несуть уряди, потенціал яких у галузі державного фінансування та регулювання освіти слід і надалі зміцнювати, зазначається у доповіді.
Саме поняття права на освіту слід розширити, включивши в нього право на доступ до інформації, культури, науки і можливостей підключення до Інтернету.
Новий соціальний договір
Міжнародне співтовариство повинне відіграти ключову роль у наданні допомоги державам у відповідності до спільних цілей, норм і стандартів, необхідних для укладання нового соціального договору в галузі освіти. Особлива увага має приділятися навчанню біженців, мігрантів та інших уразливих груп населення.
Новий соціальний договір має подолати дискримінацію та гендерну нерівність. Дуже важливо, на думку фахівців, щоб у роботі з його змістом брали участь представники всіх груп населення, зокрема – діти, молодь, батьки, вчителі, дослідники, активісти, роботодавці, культурні та релігійні діячі.
Це лише початок
У доповіді пропонуються відповіді на три ключові питання:
- Що можна залишити без змін?
- Від чого варто відмовитись?
- Що потребує творчого переосмислення?
Але наведені у документі пропозиції – це лише початок.
Доповідь є запрошенням до роздумів і творчості, а не готовою програмою. Ці питання повинні обговорюватися у суспільстві, країнах, школах, у рамках освітніх програм та систем усіх видів у всьому світі. Розробка нового соціального договору у галузі освіти – найважливіший крок до спільного переосмислення наших перспектив, упевнені в ЮНЕСКО.
Міжнародний відділ ЦК Профспілки
|